BioNyt - Videnskabens Verden

Emne: Bilos/dødelig.

Dødelig bilos
På grundlag af amerikanske undersøgelser er det blevet beregnet, at småpartikler i bil-os medfører 60.000 dødsfald om året i U.S.A. og f.eks. 10.000 i England. Det er partikler under 10 mikrometer, der anses for at være synderne. På engelsk betegnes dette for PM-10, idet PM står for "particulate matter". Joel Schwartz, der er epidemiolog ved den amerikanske miljøstyrelse, EPA, har sammenlignet PM-10 niveauerne fra forskellige amerikanske byer og har fundet en overensstemmelse mellem høj luftforurening og antallet af dødsfald samt antallet af hospitalsindlæggelser foruden en sammenhæng med symptomer hos astmatikere.

Koncentrationen af PM-10 er tæt koblet til sandsynligheden for dødsfald ved visse sygdomme. For eksempel er der 37% højere antal af dødsfald af hjerte-karsygdomme og lungekræft i den mest forurenede by, Steubenville i Ohio, i forhold til den mindst forurenede by, Portage i Wisconsin.

Jo mindre partiklerne i luftforureningen er, jo dybere kan de nå ind i lungerne. Partikler på under 2,5 mikrometer kan nå frem til de dybeste steder i lungerne og blive der. Det er næppe partiklerne i sig selv, der virker skadelige, men de mange stoffer, som de bærer med sig. Man har på partikler fra by-forurening fundet over 80 forskellige stoffer. Nogle af disse stoffer, som bæres frem til lungerne af partiklerne, virker skadelige, måske kan det f.eks. være syre-forbindelser. Koncentrationen af PM-10 partikler er højest i byer og langs veje med dieseldrevne lastbiler. Der synes ikke at være et videre sikkert niveau for PM-10 partikler, og ifølge de amerikanske undersøgelser stiger dødshyppigheden med 1%, hver gang koncentrationen af de små partikler øges med 10 mikrogram pr. m3. Det betyder, at det ikke er nok at fjerne spidsforekomster af forurening, som kun forekommer få dage om året, fordi de fleste dødsfald på grund af denne luftforurening forekommer resten af året ved lavere forureningskoncentrationer. Dødsfald på grund af PM-10 kan kun nedsættes ved en generel sænkning af antallet af biler. I England har Transportministeriet tværtimod vurderet, at biltrafikken vil fordobles mellem 1992 og 2025. New Scientist, 12. marts 1994, s.3 og s.12-1(3).
New Scientist 1994".


Søg artikel